طراحی سیستم تهویه ساختمان
مارس 1, 2017
کاربرد انرژی خورشیدی در ساختمان
مارس 4, 2017

استفاده از انرژی پاک

براساس بررسی ها و مطالعات، انرژی خورشیدی وسیع ترین منبع انرژی در جهان است. کارشناسان بخش انرژی می گویند انرژی نوری که توسط خورشید در هر ساعت به زمین می تابد، بیش از کل انرژی است که ساکنان زمین در طول یک سال مصرف می کنند.

براساس بررسی ها و مطالعات، انرژی خورشیدی وسیع ترین منبع انرژی در جهان است. کارشناسان بخش انرژی می گویند انرژی نوری که توسط خورشید در هر ساعت به زمین می تابد، بیش از کل انرژی است که ساکنان زمین در طول یک سال مصرف می کنند. از این رو برای بهره گیری از این منبع باید راهی جست تا انرژی پراکنده آن با بازده بالا و هزینه کم به انرژی قابل مصرف الکتریکی تبدیل شود. به گزارش ایرنا این کارشناسان روش های مختلفی را برای استفاده از انرژی خورشیدی پیشنهاد می کنند.

● روش های تبدیل انرژی خورشیدی به انرژی الکتریکی
با استفاده از فناوری های خاص، انرژی حاصل از نور خورشید را به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند و این فناوری ها را به دو دسته می توان تقسیم کرد:
▪ سیستم فتوولتاییک (PV) که عموماً تجهیزاتی جامد وبی حرکت هستند (جز در مورد انواع مجهزبه سیستم ردیابی خورشیدی)

▪ سیستم های گرمایی خورشیدی که از نور متمرکز شده خورشید برای گرم کردن مایعی که بخار آن یک توربین را به حرکت در می آورد، استفاده می کند.

در این میان استفاده از سیستم های ولتاییک برای استفاده از نور خورشید به عنوان منبع انرژی بسیار رایج تر است. استفاده از پنل های فتوولتاییک در کشورهای پیشرفته به سرعت روبه گسترش است. استفاده از انرژی خورشیدی که یکی از اشکال انرژی موسوم به «سبز» یا پاک است از سوی طرفداران محیط زیست پشتیبانی می شود. علت این استقبال را باید در ویژگیهای انرژی خورشیدی جست.

● ویژگی های انرژی خورشیدی
اولین ویژگی انرژی خورشیدی در این است که تمام نشدنی و پایان ناپذیر است. این نوع انرژی، انرژی تمیزی است و هیچ آسیبی به محیط زیست و جامعه بشری نمی رساند. ظرفیت آن را متناسب با نیازها می توان طراحی کرد.

● سیستم ولتاییک چیست؟
بخش اصلی یک سیستم فتوولتاییک، پنل فتوولتاییک است. پنل های فتوولتاییک که در معرض خورشید قرار می گیرند، متشکل از سلول های فتوولتاییک هستند. این سلول ها از مواد نیمه هادی سیلیکونی ساخته شده اند و به صورت پنل هایی به روی بام خانه ها و به طور مثال در چندین خانه نصب می شوند. ضمن اینکه سیستم فتوولتاییک شامل تجهیزاتی از جمله مبدل هایی برای تبدیل جریان مستقیم به جریان متناوب می باشد.

● اصول کار یک پنل فتوولتاییک
پنل های فتوولتاییک از نیمه هادی ها ساخته شده اند. وقتی نور خورشید به یک سلول فتوولتاییک می تابد، به الکترون ها در آن انرژی بیشتری می بخشد. بدین ترتیب بین دو الکترود منفی ومثبت اختلاف پتانسیل بروز کرده و این امر موجب جاری شدن جریان بین آنها می شود.

● میزان تولید انرژی الکتریکی بوسیله یک سیستم فتوولتاییک
میزان تولید برق بوسیله یک سیستم فتوولتاییک معمولاً از ۲تا ۵۰کیلووات است. یک سیستم فتوولتاییک که برای نصب روی بام ساختمان ها برای مثال در شهر لس آنجلس ساخته شده است، با ظرفیت توان ۲کیلووات، ۳۶۰۰کیلووات ساعت انرژی در سال تولید می کند. این میزان تولید انرژی باعث ۴ /۳تن صرفه جویی در سوخت زغال سنگ برای تولید برق شده و همچنین مانع ورود گاز به جو می شود.

● انرژی خورشیدی در ایران فراوان اما گران
بیشترمناطق مرکزی و کویری ایران سرشار از منابع انرژی خورشیدی هستند. در کویر از یک و نیم هکتار زمین، در هر ساعت می توان یک مگاوات انرژی تولید کرد. اما هزینه تبدیل انرژی خورشیدی به برق، بسیار بالا است (۲۵۰ تا ۴۵۰هزار تومان) که این رقم باید به ۶۰تا ۷۰هزار تومان به ازای هر کیلووات برسد. در خراسان نیز جهت تأمین برق مورد نیاز پاسگاه مرکزی گز یک صفحه فتوولتاییک نصب شده است که برای تولید انرژی باید هر چند ساعت یک بار رو به خورشید چرخانده شوند. (درست مانند گل های آفتابگردان) . با توجه به امکانات موجود هر کیلووات ساعت انرژی را از طریق انرژی باد می توان با صرف ۸۵هزار تومان به برق تبدیل کرد.

● استفاده از انرژی باد در ایران
وزش باد در بخش هایی از خراسان و گیلان وضعیت مطلوبی دارد. تا کنون ۱۵ مگاوات نیروگاه بادی در منطقه «منجیل» گیلان نصب شده که در حال افزایش به ۶۰مگاوات است. دراین میان یکی دیگر از راه هایی که هم اکنون در ایران به آن برای تولید انرژی فکر می شود، استفاده از زباله ها است. هنوز ۴۰درصد ساکنان زمین برای تأمین نیازهای اولیه خود به انرژی از هیزم، فضولات حیوانی و ضایعات زراعی استفاده می کنند.

● استفاده از گاز متان:
در ایران طرح هایی برای استفاده از گازهای متصاعد از زباله های متراکم شهری شروع شده است. در صورت استفاده درست از فناوری استخراج گاز متان از زباله ها که به آن «آتشکاف » گفته می شود، می توان ۷۰تا ۸۰درصد انرژی مفید زباله ها را بازیافت کرد. از جمله این طرح ها در اطراف شهر مشهد اجرا خواهد شد. در زمان حاضر تهران بیشترین حجم زباله شهری را در کشور تولید می کند. خراسان که در مقام دوم قرار دارد. کارشناسان دفتر انرژی های نو در وزارت نیرو ایران امیدوار هستند با ایجاد تأسیسات جمع آوری و تمرکز گازهای ناشی از انباشت زباله های شهری، از این منبع برق بدست آوردند. کارشناسان عقیده دارند درایران هر سال با توجه به رشد تقاضا برای انرژی الکتریکی به دو تا سه هزار مگاوات برق جدید نیاز است. اما به هر حال حرکت به سوی انواع انرژی های نو یا تجدیدپذیر ما را از فاجعه تمام شدن نفت و سایر منابع تجدید ناپذیرانرژی می رهاند. ضمن آنکه چشم انداز رشد فناوری ها نیز بسیار روشن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *