مبردها
مارس 4, 2017
مزایای گرمایش تابشی
مارس 4, 2017

کلکتورهای خورشیدی

کلکتورهای حرارتی خورشیدی به عنوان قلب سیستم های گرمایش خورشیدی وظیفه جذب انرژی خورشید را بر عهده دارند. این کلکتورها به دو دسته کلی متمرکز کننده و غیر متمرکز کننده تقسیم می گردند. کلکتورهای غیرمتمرکز کننده شامل کلکتورهای صفحه تخت و کلکتورهای لوله خلاء می باشند که برای تامین آب گرم و گرمایش فضا به کار می روند.

شرکت سنگرکار تولیدکننده کلکتورهای خورشیدی صفحه تخت با کیفیت بالادر ایران است.

اجزای اصلی یک کلکتور تخت عبارتند از:

۱- صفحه جاذب: مهمترین عنصر در یک کلکتور صفحه جاذب آن است. این قطعه از یک صفحه فلزی تشکیل می شود که لوله های عبور سیال بر پشت آن جوش شده است. پوشش روی صفحه جاذب در محصولات سنگرکار به صورت برگزیده (Selective) و از جنس اکسید تیتانیوم است تا بتواند حداکثر جذب و حداقل انتشار حرارت را داشته باشد. در صورتیکه پوشش آن از رنگ مشکی معمولی (Black Paint) باشد، علیرغم جذب بالا، انتشار حرارت زیادی نیز خواهد داشت. کلکتورهای سنگرکار با استفاده از این صفحات جاذب قدرتمند، عملکرد بسیار خوبی خصوصا در زمستانها و شرایط ابری دارند.

۲- شیشه: پوشش نهایی کلکتورهای خورشیدی، شیشه های مخصوص است. این شیشه ها با افزایش عبور طیف مادون قرمز و ماوراء بنفش از خود راندمان کلکتورها را افزایش می دهند. در زیر مقایسه ای از عملکرد شیشه های ساده و شیشه های مخصوص دارای آهن کم آورده شده است. کلکتورهای خورشیدی سنگرکار از شیشه های مخصوص خورشیدی با درصد آهن کم ساخته می شوند. هر چه مقدار ذرات آهن در شیشه بیشتر باشد، انتقال نور خورشید به صفحات جاذب کمتر و در مقابل انرژی ورودی در شیشه جذب می گردد که باعث اتلاف انرژی خورشیدی و در نتیجه راندمان پایین تر می شود.

۳- عایق: بدنه کلکتور باید در مقابل انتقال حرارت عایق باشد تا بتواند حداکثر راندمان را داشته باشد. این عایق معمولا از جنس عایق های معدنی (پشم سنگ) است. عایقها در پشت و کناره های جاذب به کار می روند.

۴- قاب: قاب کلکتور از جنس آلومینیوم و یا ورق گالوانیزه است و سایر اجزای کلکتور را در بر می گیرد.

 

مبنای سنجش کیفیت کلکتورهای خورشیدی میزان راندمان آنها است که رابطه مستقیم با کیفیت صفحات جاذب دارد. کلکتورهای خورشیدی سنگرکار با استفاده از بهترین صفحات جاذب روز دنیا، همانند موتور پرقدرتی در سیستم های گرمایش خورشیدی عمل می کنند و بر اساس نتایج آزمایشگاه خورشیدی سنگرکار، راندمانی بالای ۸۵ درصد را دارند.

کلکتورها که وظیفه جذب انرژی خورشید را بر عهده دارند، در واقع قلب سیستم به شمار می آیند و از اهمیت فوق العاده ای برخوردارند. کلکتورها معمولا از صفحاتی فلزی تشکیل می شوند که دارای پوششی جاذب هستند. در زیر این صفحات لوله هایی جوش خورده است که در داخل آنها سیال عامل به گردش در می آید و با عبور از طول لوله، گرم می شود. سیال گرم شده، حامل انرژی خورشیدی است که از آن در مصارف گوناگون استفاده مینمایند.

شرکت سنگرکار عرضه کننده انواع کلکتورهای خورشیدی در کشور می باشد.

مشخصات فنی کلکتورهای سنگرکار به صورت زیر است:

۱- کلکتور مدل A:
این نوع کلکتور از بهترین ابزربرهای روز دنیا که تولید شرکت آلمانی سولویس است ساخته می شود. برای دریافت کاتالوگ کلکتور مدل A

۲- کلکتور مدل B:
این نوع کلکتور از ابزربرهایی از جنس مس تولید شرکت سولیمپکس ترکیه ساخته می شود. برای دریافت کاتالوگ کلکتور مدل B

۳- کلکتور مدل C:
این نوع کلکتور تولید شرکت سولاهارت استرالیا است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *